سما ساین
منو موبایل

سما ساین

آشنایی کامل با بج سینه و ساخت آن

Reading Time: 5 minutes

بج سینه چیست و کاربرد آن در کسب و کارهای مختلف چگونه است؟
آیا می دانید بج سینه یا همان پلاک سینه از کجا می آید و ریشه و تاریخچه اش چیست؟
چرا هر شرکتی نیاز به این قطعه اختصاصی برای کارکنان خود دارد؟

به طور کلی بج سینه با واژه لاتین Badge نشانه ای است که از آن به منظور همبستگی و وابستگی پرسنل موجود در یک سازمان و نهاد و حفظ مذهب و اعتقاداتشان استفاده می شود. این وسیله که با نام های دیگری همچون پلاک سینه، سنجاق سینه، گل سینه، اتیکت نیز شناخته می شود قطعه ای کوچک است که بنا به نیاز و سلیقه سازمان بر قسمت های مختلفی روی لباس از جمله سینه، بازو، ران، یقه و… نصب می شود. قطعاً این ابزار در هر نهاد و ارگانی حامل پیام و شعار ویژه ای است و به نوعی نشان دهنده علاقه و تمایل افراد به یک گروه یا ایدئولوژی خاص است. بنابراین می توان گفت نقش مهمی در شناسایی یونیفرم های سازمانی دارد. چنانچه می خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با این قطعه کوچک اما تأثیرگذار کسب کنید پیشنهاد می کنیم حتماً ما را تا اتمام شدن این مطلب همراهی نمایید.

تاریخچه استفاده از بج سینه

بج-سینه-1
بج-سینه-1

بج سینه چیست؟

چیزی که امروزه در شکل و شمایل رسمی خودش تحت عنوان بج سینه در ارگان های مختلف استفاده می شود و ما آن را در ظاهری زیبا و منحصر به فردش می شناسیم دارای تاریخچه و ریشه ای پنج هزار ساله می باشد. این ابزار که ریشه ای طولانی در فرهنگ و تاریخ ما ایرانیان دارد برای اولین بار در کاووش های باستانی که مربوط به همان دوران آغاز پیدایش تمدن بشری بود کشف شد. یکی از دلایل اصلی چنین اکتشافی تنهایی بشر و تمایلش به هنر و زیبایی های مربوط به آن بود. این مسئله نشان می دهد که در همان دوران انسان های اولیه به کشیدن نقاشی بر روی دیوارهای غار به منظور حذف تنهایی های خود علاقه بسیاری نشان می دادند. همچنین در آن زمان که به عصر برنز معروف است تمدن بشری شکل گرفته و به نوعی تزئینات موضوعی مورد اهمیت و توجه افراد واقع شده بود. تا اینکه دوباره استفاده از آن در سال های اخیر به یک مد برای عموم مردم در سطوح و قشرهای گوناگون مبدل شد.

همچنین بد نیست بدانید که در آن دوران که جنگ ها و جدال های مختلفی برای قبایل گوناگون به وجود می آمد که پس از هر پیروزی هدایایی به افراد به نشان تقدیر از دلاوری های آنان داده می شد. معمولاً هدایایی که به این جنگ آوران تعلق می گرفت به طرح هایی خاص و متفاوت مزین می شد و آنان نیز به سینه های خود می چسباندند. تا اینکه این سنجاق سینه ها بعدها تبدیل به ابزارهای متنوعی شد و کاربردهای مختلفی را برای ارگان های گوناگون به ارمغان می آورد.

همه چیز درباره ساخت بج سینه

ساخت بج سینه

بج سینه یا همان پلاک سینه که امروزه در انواع و اندازه های گوناگونی در بازار وجود دارد یک نمادی است که با طرح های گوناگون خود و نصب آن بر روی بخش های مختلف لباس یک شرکت، برند و لوگوی خاص را به مردم معرفی نموده و به نوعی میان آن ها و جامعه ارتباط برقرار می کند. در حقیقت استفاده از این قطعه فلزی نوعی تبلیغات صامت به حساب می آید که در مقایسه با قیمت های مقرون به صرفه ای که دارد یک کالای تشریفاتی با ارزش برای معرفی سازمان محسوب می شود. درباره نحوه ساخت این بج مطلب جالب و شنیدنی وجود دارد. اول از همه اینکه طرح ها و مدل های متنوع آن در اندازه های کوچک وجود دارد که توسط آلیاژهای کوچک فلزاتی نظیر مس، برنج، یا ترکیبات فلزات مختلف ساخته شده و به بازار ارائه می شوند. از دیگر ساخته ای این فلز شامل بج های پارچه ای، پی وی سی با نقش های برجسته است که ساخت و تولید آن با دست انجام می شود.

بج-سینه
بج-سینه-1

پلاک سینه

البته ناگفته نماند به منظور افزایش سرعت در تولید انبوه آن ماشین آلاتی مانند دستگاه های گلدوزی، ماشین ابزارآلات کامپیوتری پر سرعت دخالت دارند که روال کلی تولید را به صورت یکسان پیش می برند. روش تولید و ساخت بج فوری به این شیوه است که ابتدا قطعه مورد نظر برش داده شده و به منظور پیشگیری از لوله شدن لبه های آن، قسمت هایی از قطعه را گرم می کنند. سپس آن را با فرایند ریخته گری و در قالب های مد نظر تولید می کنند. پس از انجماد و سرد شدن قطعه، بج های تولید شده را رنگ آمیزی می کنند.

روش های نصب بج سینه

بج-سینه
بج-سینه-1

نصب بج سینه

در حالت کلی روش های گوناگونی وجود دارند که سازمان های مختلف از آن برای نصب بج سینه یا همان پلاک سینه استفاده می کنند. بسیاری از آن ها را می توان به لباس دوخت و یا برخی دیگر را به صورت موقت و با سوزان یا سنجاق سینه به گوشه هایی از لباس وصل کرد. از دیگر روش های نصب آن به این شیوه است که آن را به کمک چسب هایی که از طریق گرما فعال می شوند می توان به قسمت هایی از لباس که مدنظر است ضمیمه کرد.

کاربردهای مختلف بج سینه

بج سینه که با نام های متعددی همچون پلاک سینه، مدال، سنجاق سینه و… به بازار عرضه می شود از گذشته های دور تا کنون کاربردهای متعددی با خود به همراه دارد. به عنوان مثال در مکان های نظامی از آن به عنوان نشان دادن درجه افراد مختلف مشغول به کار استفاده می شود. جالب است بدانید که پلاک هایی که معمولاً بر روی آستین لباس نصب می شوند از درجه اهمیت کمتری برخوردار هستند. همچنین پلاک های استفاده شده بر روی سینه و یقه از رسته، گروه و یگان افراد صحبت می کند. بنابراین و از روی تمامی این مطالب می توان این‌گونه برداشت کرد هر بج نشان دهنده پیام و محتوای خاصی است و در واقع هر گروه دارای طرحی منحصر به فرد می باشد از بج برای نشان دادن و انتقال دادن آن به مخاطبان خود استفاده می کند.

به عنوان مثال در صنعت مربوط به هواپیمایی کسانی که بج را بر سینه های خود نصب می کنند به عنوان خلبان معرفی می شوند. معمولاً بج این دسته از افراد با کمک خلبان و یا مهماندار هواپیما متفاوت است. از دیگر کاربردهای وسیع این قطعه به شرح زیر می باشد:

  • استفاده از بج سینه در تیم های ورزشی و شرکت ها
  • استفاده از بج در سازمان های دولتی
  • استفاده از بج در مشاغلی نظیر: آتش نشان ها، اورژانس ها، مراکز بهداشتی و بیمارستان ها، شرکت های تبلیغاتی و…
مطالب مرتبط
سید حسین موسویان -مدیر عامل سما ساین

خبر | صادرات صنایع تابلوسازی به کشورهای همسایه با وجود چالش‌های تامین مواد اولیه

Reading Time: 2 minutes مدیرعامل شرکت پرتوآوران سما گفت: در زمینه تامین مواد اولیه برای ساخت تابلوهای راهنما و تابلوهای مسیریابی داخل و خارج […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
تابلو بیمارستانی

آنچه در مورد تابلو بیمارستانی باید بدانید

Reading Time: 4 minutes تابلوهای بیمارستانی ، نشانه‌هایی هستند که چون با کلمات قابل‌فهم و ساده نوشته‌شده‌اند ، در کمترین زمان ممکن  صحیح‌ترین مسیر […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
لایت باکس

پرسش و پاسخ‌هایی در مورد لایت باکس

Reading Time: 4 minutes کاربرد گسترده‌ی لایت باکس‌ها ، به‌عنوان شاخص‌های درخشان برای معرفی شرکت‌ها و برندهای تجاری ، تنوع زیادی از این محصولات […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.