سما ساین
منو موبایل

سما ساین

تابلو اعلانات، حیاتی تر از آن چیزی که فکر می کنیم

Reading Time: 5 minutes


اگر چشمان خود را ببندیم  وبا تصور این که هیچ تابلو اعلانات و تبلیغاتی را نخواهیم ببینیم دوباره چشمان را باز کنیم احتمالا با صحنه ای عجیب و وحشتناک مواجه می شویم. مکان هایی را می بینیم که خالی از نوشته هایی است که باید باشد. تابلوهایی که نبودنشان باعث سردرگمی مردم ها می شود.
از این رو می توان حدس زد که تابلو اعلانات از هر نوعش، چه تبلیغاتی وچه اطلاع رسانی تبدیل به یک نیاز روزمره و اساسی شده است و نمی توان به سادگی از آن گذشت.  از این رو در اینجا می خواهیم کمی از این تابلو اعلانات سخن بگوییم.



طراحی تابلو اعلانات، سخت و اساسی
طراحی تابلو اعلانات، سخت و اساسی
یک از مهمترین مراحل داشتن یک تابلو اعلانات این است که چطور طراحی شود. این یک سوال بسیار کلی است که به موارد بسیاری، جوابش می تواند وابسته باشد. مانند انواع تابلو اعلانات، کاری که صاحب تابلو به آن وابسته است، محل نصب، میزان هزینه و چندین نکته دیگر. همین نکات باعث شده است که طراحی تابلو یک کار سخت و البته تخصصی باشد. یعنی تنها با دانستن چند نکته در نرم افزار های شبیه سازی نمی توان خود را طراح تابلو اعلانات دانست.
آن چیزی که مهمترین نکته را در طراحی تابلو اعلانات شکل می دهد این است که بدانیم برای چه موضوعی تابلو می خواهیم. پاسخ به این سوال می تواند مانند فهمیدن صورت مسئله بسیار موثر باشد. زیرا بر اساس نوع کاری که انجام می دهیم می توان نوع تابلو اعلانات را انتخاب کرد و بر اساس آن نوع شروع به طراحی کرد.
اینم سخن یک نکته ریز و مهم دارد و آن این است که طراحی تابلو در انواع مختلف تابلو اعلانات متفاوت است. پس باید بدانیم تابلو رومیزی می خواهیم یا تابلو ایمنی، تابلو مجتمع تجاری یا تابلو راهنمای طبقات و …
در ادامه بیشتر با انواع تابلو اعلانات آشنا می شویم.
 


انواع تابلو اعلانات، کمک به خلاقیت
انواع تابلو اعلانات، کمک به خلاقیت
انواع تابلو اعلانات و انواع شغل و کسب و کار و … یک رابطه دو طرفه با یک دیگر دارند. به طور مثال نمی توان یک تابلو لایت باکس را در اداره نصب کرد. زیرا ویژگی که در ادارات حاکم است خشکی و سنگینی خاصی را می طلبد. از این رو گروهی تحت عنوان تابلو اداری شکل گرفت که در طراحی آن سادگی، متانت و کوچکی و خلاصه بودن باید باشد.
از طرف دیگر تنها نوع شغل ها تعیین کننده نبودند. گاهی محل نصب تابلو بسیار می تواند تاثیر گذار باشد. به طور مثال اتصال از سقف با یک تابلو بزرگ بر روی زمین مسلما نوع آن متفاوت است. یکی تابلو آویز می شود آن یکی تابلو توتم یا تابلو عمود.
گاهی نمی توان تابلو اعلانات را در دسته ای خاصی قرار داد. این نشان می دهد که برخیاز تابلوها می توانند بسیار عام المصرف باشند و لازم باشد در هر مکان و هر شغلی و هر زمانی استفاده شود. مانند تابلو راهنمای طبقات که یک نمونه خوب از این سخن است.
 


یک تابلو اعلانات خوب یا یک گروه خوب
یک تابلو اعلانات خوب یا یک گروه خوب
طراحی تابلو اعلانات به طور کلی از دو دسته کلی تشکیل می شود. طراحی در شبیه ساز و اجرای درست آن بر روی متریال تابلو. هرکدام از این دو مرحله در عین جدا بودن و مستقل بودن بسیار بر کار همدیگر تاثیر می گذارند و هر کدام از این دو گروه اگر دچار نقصانی باشد می تواند بر روی کل کار تاثیر منفی بگذارد. از این رو می توان گفت هر کدام از این قسمت های طراحی تابلو اعلانات یک تخصص جدا محسوب می شود. به طور مثال کسی ممکن است هم طراحی خوبی بتواند در نرم افزار شبیه سازی انجام دهد و هم نصاب خوبی باشد و بتواند آن طراحی را به خوبی اجرا کند. اما در این کار دو اشکال نهفته است. یکی این که برای این که طراح تابلو بتواند سود خود را حفظ کند و سراغ کارهای بیشتری برود مجبور است به اندازه یک کار تخصصی روی این دو بخش متمرکز شود و نه بیشتر. اشکال دوم این است که از آنجایی که طراح دیگر وقت چندانی برای طراحی یا اجرا خلاقانه نمی تواند بگذارد از دنیای روز عقب می افتد و رفته رفته دچار انحطاط می شود. از این رو هم برای طراح تابلو اعلانات و هم برای صاحب این تابلو منطقی تر و بهتر است که یک گروه که در آن متخصصانی در زمینه مورد نظر وجود دارد استفاده کنند. این گونه می شود یک بازی برد برد و پر سود برای هر دو طرف.
 


طراحی خلاقانه، فراتر از هر قانونی
طراحی خلاقانه، فراتر از هر قانونی
در بالاتر از این گفتیم که طراحی یک تابلو اعلانات بر اساس یک سری موارد است. این سخن کاملا درست است. اما اگر هر چیزی بر اساس قانون و چارچوب خودش رفتار میکرد احتمالا امروزه هنوز در غارها زندگی می کردیم. خلاقیت کلیدی است که باعث شده بتوانیم از این چارچوب ها رد شویم. این رد شدن به معنی آزادی بی حد و حصر نیست. بلکه گذشت از هر قانونی قانون بزرگتری را پیش ما می گذارد.
در طراحی تابلو اعلانات نیز همچنین وضعی داریم. یک طراح با تجربه و با دانش می داند قوانین چیست و می تواند به درستی آن ها را بشکند تا راهی رو به جلو بردارد. این خلاقیت هم می تواند در زمینه طراحی باشد و هم در زمینه اجرا. مهم این است که طراح به خود اعتماد کند و البته صاحب تابلو همچنین اجازه ای را به او دهد و او را آزاد بگذارد.البته این خلاقیت را نمی توان در طراحی و اجرای آن محدود کرد. این اتفاق می تواند بسیار فراتر رود. به طور مثال در پایه های نصب شده برای اجرای تابلو و …
در کل می توان گفت طراحی خوب می تواند یک طراحی خلاقانه، گروهی و تخصصی باشد که با نگاه به پیشرفت های این صنعت در کشورهای جهان اول، آن ها را به داخل کشور آورده و سعی کنیم زیبایی را به سطح شهرمان هدیه بدهیم. چرا که یکی از مهمترین استفاده های این تابلو اعلانات، زیباسازی شهرها و در مجموع کشور می باشد.علت این امر را می توان در استفاده مکرر و در هر جای و مکان داست. این تابلوها توانسته اند جزئی از فضای شهری شوند و به قدری به آنها عادت کنیم که احتمالا نبودشان زندگی مان را مختل خواهد کرد.

مطالب مرتبط
سید حسین موسویان -مدیر عامل سما ساین

خبر | صادرات صنایع تابلوسازی به کشورهای همسایه با وجود چالش‌های تامین مواد اولیه

Reading Time: 2 minutes مدیرعامل شرکت پرتوآوران سما گفت: در زمینه تامین مواد اولیه برای ساخت تابلوهای راهنما و تابلوهای مسیریابی داخل و خارج […]

2 دقیقه مطالعه مشاهده
تابلو بیمارستانی

آنچه در مورد تابلو بیمارستانی باید بدانید

Reading Time: 4 minutes تابلوهای بیمارستانی ، نشانه‌هایی هستند که چون با کلمات قابل‌فهم و ساده نوشته‌شده‌اند ، در کمترین زمان ممکن  صحیح‌ترین مسیر […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده
لایت باکس

پرسش و پاسخ‌هایی در مورد لایت باکس

Reading Time: 4 minutes کاربرد گسترده‌ی لایت باکس‌ها ، به‌عنوان شاخص‌های درخشان برای معرفی شرکت‌ها و برندهای تجاری ، تنوع زیادی از این محصولات […]

4 دقیقه مطالعه مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.